Poranny pociąg MPEi 14102 "Skarbek" relacji Białystok - Rybnik stoi na stacji początkowej; 01.05.2013 r. (fot. Tomasz Galicki)
Poranny pociąg MPEi 14102 "Skarbek" relacji Białystok - Rybnik stoi na stacji początkowej; 01.05.2013 r. (fot. Tomasz Galicki)
Tomasz Galicki Tomasz Galicki
710
BLOG

Co nowego w rozkładzie jazdy 2013/2014? - analiza subiektywna

Tomasz Galicki Tomasz Galicki Polityka Obserwuj notkę 5

W połowie grudnia b.r. wchodzi w życie kolejna edycja rozkładu jazdy pociągów pasażerskich. Podobnie jak w ubiegłym roku, pragnę dokonać analizy nowego rozkładu z dotychczasowym, wskazując na korzyści bądź słabości z niego wynikające. Rozpatrywaniu poddam sieć połączeń największego węzła kolejowego Podlasia.

BIAŁYSTOK - odjazdy (2013/2014)

04:15 - TLK 10110 Esperanto - WARSZAWA ZACHODNIA 07:19
05:40 - Regio 11001 - GRODNO 08:48
06:07 - TLK 16102 Pogoń - WROCŁAW GŁÓWNY 16:02
06:21 - TLK 18105 Rybak - SZCZECIN GŁÓWNY 18:26

06:25 - Regio 10320 - SZEPIETOWO 07:22
06:33 - Regio 10401 - SUWAŁKI 09:03
07:07 - TLK 13104 Janusz Korczak - KRAKÓW PŁASZÓW 13:53
07:07 - TLK 13154 Janusz Korczak - ZAKOPANE 17:42   (w 6)

08:13 - Regio - 10520 - CZEREMCHA 09:56   (w 6-7)
08:23 - IR 51102 Biebrza - WARSZAWA ZACHODNIA 11:29
08:38 - Regio 10322 - SZEPIETOWO 09:35
09:07 - TLK 18100 Podlasiak- SZCZECIN GŁÓWNY 19:14
10:30 - Regio 15801 - EŁK 12:09
10:32 - MP 10011 Hańcza - ŠEŠTOKAI 14:04
10:40 - Regio 10420 - ŁAPY 11:08
11:07 - TLK 14102 Zamenhof - KATOWICE 18:54
11:34 - Regio 11033 - GRODNO 14:11
12:25 - Regio 10324 - SZEPIETOWO 13:22
13:37 - TLK 18108 Niemen- PIŁA GŁÓWNA 22:02
13:45 - Regio 10341 - KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 14:46
14:25 - TLK 45109 Pojezierze - GDYNIA GŁÓWNA 22:08
14:38 - Regio 10326 - SZEPIETOWO 15:35
14:50 - Regio 10403 - SUWAŁKI 17:11
15:07 - Regio 15803 - EŁK 16:55
15:07 - TLK 54108 Pojezierze- KATOWICE 23:29
15:40 - Regio 10328 - SZEPIETOWO 16:37
15:43 - Regio 10522 - CZEREMCHA 17:26
16:13 - Regio 10343 - KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 17:22
16:28 - IR 11124 Żubr- WARSZAWA ZACHODNIA 19:35 (w 5 i 7)
16:55 - Regio 10330 - SZEPIETOWO 17:52
17:15 - Regio 15123 Biebrza - EŁK 18:54
18:02 - MP 10012 Hańcza - WARSZAWA ZACHODNIA 21:09
18:56 - Regio 15805 - EŁK 20:35
19:05 - Regio 10332 - SZEPIETOWO 20:02
19:51 - TLK 10112 Konopnicka - WARSZAWA ZACHODNIA 22:49
20:10 - Regio 10405 - SUWAŁKI 22:22
20:30 - Regio 19023 - GRODNO 23:07
20:45 - Regio 10334 - SZEPIETOWO 21:42

BIAŁYSTOK - przyjazdy (2013/2014)

05:17 - Regio 10301 - SZEPIETOWO 04:21
06:02 - Regio 10346 - KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 05:02
06:15 - Regio 10303 - SZEPIETOWO 05:19
07:15 - Regio 10525 - CZEREMCHA 05:32
07:17 - Regio 10305 - SZEPIETOWO 06:21
07:23 - Regio 51800 - EŁK 05:34
07:26 - Regio 10410 - SUWAŁKI 05:14
08:00 - Regio 19020 - GRODNO 04:50
08:01 - Regio 51102 Biebrza - EŁK 06:30
08:33 - Regio 10307 - SZEPIETOWO 07:37
09:10 - IR 11107 Żubr - WARSZAWA ZACHODNIA 06:00 (w 1 i 6)
10:20 - MP 10011 Hańcza - WARSZAWA ZACHODNIA 07:10

11:16 - Regio 10309 - SZEPIETOWO 10:20
11:51 - Regio 10423 - ŁAPY 11:23
12:01 - Regio 10412 - SUWAŁKI 09:36
12:05 - TLK 51109 Niemen - BYDGOSZCZ GŁÓWNA 05:16
13:22 - Regio 11004 - GRODNO 10:20
14:05 - TLK 45109 Pojezierze- KATOWICE 05:28
14:35 - Regio 10311 - SZEPIETOWO 13:39
14:55 - TLK 54108 Pojezierze - GDYNIA GŁÓWNA 07:30
15:57 - TLK 10103 Konopnicka - WARSZAWA ZACHODNIA 12:55

16:42 - Regio 51802 - EŁK 14:57
16:45 - Regio 10313 - SZEPIETOWO 15:49
17:04 - IR 15123 Biebrza- WARSZAWA ZACHODNIA 14:10
17:12 - Regio 10348 - KUŹNICA BIAŁOSTOCKA 16:12
17:50 - MP 10012 Hańcza - ŠEŠTOKAI 14:20
17:51 - Regio 10315 - SZEPIETOWO 16:55
17:55 - Regio 10527 - CZEREMCHA 16:07 (w 6 i 7)
18:05 - TLK 81101 Podlasiak - SZCZECIN GŁÓWNY 08:40
18:45 - TLK 31105 Janusz Korczak - KRAKÓW PŁASZÓW 11:55
18:45 - TLK 31155 Janusz Korczak - ZAKOPANE 08:00 (w 7)

18:51 - Regio 11036 - GRODNO 15:55
19:21 - Regio 51804 - EŁK 17:26
19:40 - Regio 10414 - SUWAŁKI 17:28
19:58 - TLK 10101 Esperanto - WARSZAWA ZACHODNIA 16:55
21:31 - TLK 41103 Zamenhof - KATOWICE 13:12
22:15 - TLK 81104 Rybak - SZCZECIN GŁÓWNY 10:00
23:00 - TLK 61103 Pogoń - WROCŁAW GŁÓWNY 13:25

Kierunek: Warszawa - powrót Esperanto, poranne rozkomunikowania i korekty godzin...

Analizując pobieżnie przyjazdy oraz odjazdy pociągów z/w kierunku Łap i Warszawy, można odnieść wrażenie, że oferta przewozowa ulegnie nieznacznej poprawie. Wycofany z dniem 9 czerwca b.r. poranny dalekobieżny pociąg do Warszawy: MPEi (TLK) 10110 Esperantopowróci w nowym rozkładzie. Będzie jednak odjeżdżał nie o godzinie 5:30 (jak przed zawieszeniem), lecz już kwadras po godzinie czwartej.

Zlikwidowaną zostaną pociągi interREGIO: 56128/16108 Szczeliniec (relacji Ełk/Białystok - Międzylesie) oraz 61109/65107 Rudawy (rel. Jelenia Góra - Białystok/Ełk). W zamian, zostanie uruchomiony (w nieco innych godzinach) pociąg interREGIO 51102/15123 Biebrza (Warszawa Zachodnia - Ełk; Ełk - Warszawa Zachodnia). Dotychczasowe zestawienie wagonowe będzie zastąpione elektrycznym zespołem trakcyjnym, co może spowodować obniżenie komfortu podróżowania.

Zmieni się również pora kursowania weekendowego połączenia z Warszawą. PociąginterREGIO 11121Żubr przyjeżdżający do Białegostoku o godzinie 23:37, od nowego rozkładu będzie pierwszym w dobie dalekobieżnym pociągiem przyjeżdżającym z Warszawy Zachodniej (tj. o 9:10), lecz tylko w poniedziałki i soboty. Zmiana ta w moim przekonaniu jest niekorzystna, zwłaszcza dla osób pragnących powrócić do stolic Podlasia jeszcz przed rozpoczęciem dnia roboczego. Obawiam się zatem zmniejszenia frekwencji. 

Najbardziej kontrowersyjną zmianą jest jednak przesunięcie godziny odjazdu poc. MPEi 13104/13154 do Krakowa (Zakopanego) z aktualnej 7:30 na 7:07. Modyfikacja ta spowoduje rozkomunikowanie TLK-i z porannymi pociągami regionalnymi przyjeżdżającymi do Białegostoku między 7:15 a 7:26. Podróżni jadący kursami z Suwałk, Ełku i Czeremchy stracą więc możliwość kontynuowania podróży z przesiadką w głąb Polski. W tej sprawie Zarząd Stowarzyszenia Sympatyków Kolejnictwa Kolejowe Podlasie wystosował do Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PKP PLK S.A. pismo z prośbą o wprowadzenie poprawek umożliwiających zachowanie dotychczasowego skomunikowania. W tej chwili oczekujemy odpowiedzi ze strony konstruktorów rozkładu...

Kierunek: Sokółka/Suwałki - dodatkowa para na Białoruś!

Mieszkańcy przystanków osobowych i stacji położonych na odc. Białystok - Sokółka/Kuźnica - Suwałki powinni odetchnąć z ulgą. Nie przewidziano zawieszenia jakiegokolwiek połączenia... Wręcz przeciwnie! Od 15 grudnia zacznie kursować kolejna (już trzecia) para przygranicznego pociągu regionalnego rel. Białystok - Grodno (Гро́дна) - Białystok. Tego typu kursy są dotowane bezpośrednio ze środków Ministerstwa Transportu, Budpownictwa i Gospodarki Morskiej. Mają zatem znaczenie priorytetowe, zarówno dla regionu, jak i całegokraju. Decyzja o uruchomieniu nowego połączenia jest jak najbardziej słuszna, gdyż pociągi na Białoruś cieszą dużym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród Polaków mieszkających na obczyźnie.

Godziny odjazdów/przyjazdów pozostałych pociągów będą zbliżone do aktualnych. Nadal jednak między godziną 16:13 a 20:10 pozostanie luka, którą mogłoby wypełnić dodatkowe połączenie z Sokółką, uruchamiane wyłącznie w dni robocze (1-5).

W segmencie przewozów dalekobieżnych organizowanych przez PKP Intercity S.A. wszystko pozostaje (jak na razie) po staremu. Zachowano "jedyne okno na świat" relacji Warszawa Zachodnia - Šeštokai - Warszawa Zachodnia. Na chwilę obecną nie wiadomo, czy w okresie wakacyjnym pojawi się dodatkowe połączenie z Suwałkami. Taki scenariusz będzie bardziej prawdopodobny dopiero w kolejnej edycji (2014/2015) wraz z pojawieniem się na torach nowych 10 lokomotyw spalinowych, z których aż cztery będą stacjonowały w Białymstoku. Poprowadzą one pociągi m.in. na odcinkach Białystok -Šeštokai i Ełk - Korsze.

Kierunek: Ełk - lepsze terminy kursowania REGIO, koniec wagonowych składów interREGIO

Ilość par kursujących na odc. Białystok - Ełk po wprowadzeniu nowego rozkładu nie zmieni się. Nadal będzie kursowało sześć par pociągów na dobę, w tym dwa TLKoraz jedno interREGIO. Zmieni się jednak nazwa i relacja tego ostatniego. Choć Ełk utraci połączenie z Wrocławiem i Międzylesiem, nadal jednak zachowa bezpośredni kurs ze stolicą Polski. Zgodnie z opublikowanym projektem rozkładu jazdy, pociąg interREGIO51102/15123Biebrza relacji Ełk - Warszawa Zachodnia - Ełk, na odc. Ełk - Białystok i Białystok - Ełk będzie kursował w taryfie REGIO, dzięki czemu cena jednorazowego przejazdu będzie niższa, niż w przypadku dotychczasowych kursów Szczelińcai Rudaw. Również godziny kursowania należy uznać za optymalne (zwłaszcza powrotnego kursu do Ełku).Pociąg R 15125 do Ełku odjeżdżający obecnie o 17:02 nie kursuje w soboty, co nie jest dobrze postrzegane przez podróżnych (pracowników i studentów), pragnących powrócić w ten dzień do swych rodzin/miejsc zamieszkania. Biebrza będzie wyjeżdżała ze stacji Białystok o 17:15 i kursować będzie codziennie (oprócz 25 XII i 20 IV).

W przypadku połączeń dalekobieżnych PKP Intercity S.A. zmianie ulegną wyłącznie godziny odjazdów i przyjazdów do stacji Białystok. Nie są one jednak aż tak znaczące.

Kierunek: Czeremcha - stablilizacja

Choć ilość połączeń do Czeremchy w nowym rozkładzie nie będzie satysfakcjonująca, to należy zauważyć pewną stabilizację. Pewnym pocieszeniem jest minimalna poprawa weekendowej oferty spółki Przewozy Regionalne. Teraz dodatkowy, poranny kurs do Czeremchy uruchamiany jest w soboty o 7:30 (powrót w niedzielę o godzinie 17:47). Od połowy grudnia, będzie kursował zarówno w soboty, jak i niedzielę w obu relacjach. Praca przewozowa wzrośnie więc na tej linii średnio o 156 pockm na tydzień.

Wnioski i propozycje

Praca przewozowa ulegnie nieznacznemu zwiększeniu, m.in. dzięki uruchomieniu dodatkowej pary pociągu do białoruskiego Grodna oraz Reaktywacji wycofanego w czerwcu pociągu Esperantodo Warszawy Zachodniej. Pocieszające jest również uruchomienie dodatkowych kursów weekendowych na linii Białystok - Czeremcha. Warto jednak pamiętać, że jest to nadal kropla w morzu potrzeb. Niekorzystnie zaplanowane godziny odjazdu pociągów MPEi 13104/13504 (Janusz Korczak) oraz MPJ 11107 (Żubr), powinny jak najszybciej zostać poprawione, aby rozkład jazdy zyskał należytą spójność, a jego konstrukcja nie przyczyniała się do dalszego odpływu pasażerów, a co za tym idzie spadku przewozów.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka